Как да поставяме лични граници в работни взаимоотношения

06 Август, 2019 г.
Как да поставяме лични граници в работни взаимоотношения
Снимка: shutterstock

Границите в отношенията са важен елемент от общуването, не само в семейството и сред приятелите, но и на работното място. С тяхна помощ ние показваме позициите и принципите си пред нашите колеги, показваме, че за нас нещо е приемливо или неприемливо. По този начин, казваме на обкръжението ни как да се държи с нас и какво можем да предложим в замяна. 

Работата е важна част от нашия живот. По голямата част от дневното си време, прекарваме на работното място. Установяването на ясни и разбираеми граници в работните взаимоотношения - това не е прищявка или каприз. От тях зависи комфорта не само на душата, но и на тялото. Как така? Липсата на граници често води до това, че човек „седи на главата си” - той е принуден да работи извънредно, да отхвърля чуждите задания. В същото време, страда и самочувствието, здравето, взаимоотношенията с близките - как може да има позитивно отношение, ако се връщате ядосани и уморени от работа?

Но за начало, нека погледнем по-отблизо проблемите, пред които сме изправени, без да имаме ясни граници. В същото време, можете да анализирате собствената си ситуация, за да видите дали има нарушение на личните Ви граници в работата.

Симптоми за липса на граници:

  1. Вие нямате пълна представа за задълженията си, често извършвате работа, която няма връзка с Вашата специалност.
  2. Прекарвате повече време на работа, отколкото предполага графикът - отивате безплатно през уикенда, оставате в офиса след работа, не използвате обедната почивка по предназначение.
  3. По време на празниците продължавате да работите в телефонен режим и с помощта на електронната поща.
  4. Служителите и шефовете си позволяват да говорят с вас с неуважителен тон.
  5. Колегите навлизат в личното Ви пространство, подхождат отблизо. Изглежда, че това е дреболия, но подобно поведение показва желание за доминиране над Вас и ако човек позволи на всеки да влезе в “интимната” му зона, това се приема като разрешение за оказване на натиск.
  6. Някой или дори всички колеги смятат, че нахалния тон в работната кореспонденция и разговорите е нещо нормално.
  7. Хората, с които работите в тясна връзка, често закъсняват, не си вършат работата, поради което натоварването върху Вас се увеличава.
  8. Вие понасяте вулгарни и пошли изказвания по време на работа, а дори и сексуален тормоз от някой от колегите или началници към противоположния пол.
  9. Принудени сте да извършвате действия, които противоречат на съвестта и законодателството - например, фалшифициране на документи.

Когато тях ги няма, ние сме в състояние на постоянен стрес, защото не знаем какво да очакваме от хората около нас. Трябва да работим прекалено усилено и постоянно да се намираме в неприятни ситуации. 

В същото време, наличието на граници в работните отношения Ви позволяват да се чувствате уверени в екипа и да се наслаждавате на работата. Благодарение на тях, всеки служител има ясно разбиране за това какво трябва да прави и в екипа се формира стабилна положителна атмосфера. Това допринася за висока производителност, укрепва самия екип, служителите са по-малко склонни да напускат. Всеки знае какво да очаква от другия, количеството на споровете, дължащи се на недоразумения или неудобни ситуации, намаляват.

Защо не винаги е възможно да се установят тези граници?

Без съмнение, границите в работните отношения са необходими и важни. Но защо тогава не всеки намира сили да ги установи? Работата е не само нашата финансова основа, но и средство за лична самореализация. Тя значително влияе върху чувството ни за самоусещане и самооценка. 

Първо, ние се страхуваме от загубата на работата, а не поради парични съображения. Затова често не се осмеляваме самостоятелно да поставим на мястото му дръзналия да навлезе в личното ни пространство човек. Страхуваме се, че в случай на съкращения, ние ще бъдем „първи” и че ще бъдем считани за „неудобни” и ще сме сред първите уволнени.

Да, и от детството ни възпитават така - да бъдем скромни. Свикнали сме с факта, че е невъзможно да спорим с началниците и да докажем нашия случай, а за да се изкачваме нагоре по кариерната стълбица, трябва да сме покорни и да изпълняваме всички възложени задачи.

Но последиците от липсата на граници в работните взаимоотношения са далеч по-сериозни от мнимите неприятности поради факта, че ще поставите на място дребния тиранин или ще се научите да се себеуважавате.

Как да поставите граници в работните отношения?

  1. Говорете категорично, ако считате за недопустими определени действия, тон, изявления. Не се страхувайте да изразите недоволството си, изказвайки се по отношение на намеците. Просто кажете: 'Нямате право да се държите по този начин с мен.'  - това е достатъчно.
  2. Установете подходящи за Вас правила. Някой, който е стресиран, трябва да премести почивката си за обяд, заради натрупаната работа; на друг човек са нужни 10 минути да се нахрани и е готов отново за битка. Нещо повече, може дори да му е скучно да почива цял час и да е готов да продължи да работи. Основното е, че Вашите правила се вписват в корпоративната култура и не излизат от традиционния ред от стандарти за работен график.
  3. Не чакайте последната капка да падне. Ако видите проблем, разрешете го веднага, не го толерирайте. Колкото по-бързо решите проблема, толкова по-малко ще се тревожите за него.
  4. Научете се да отказвате. Ако искането на колегата или заповедта от началниците Ви предизвика вътрешен дискомфорт или противоречи на личните Ви морални принципи - откажете.
  5. Но не бъдете прекалено твърди. Има хора, които се чувстват комфортно зад каменната стена на неотстъпчивостта, но имат малко приятели. Намерете златната среда: покажете готовност за отблъскване на кордоните от нарушители, но в същото време не се превръщайте в „злия бук“.
  6. Ако работите съвсем отскоро, тогава границите трябва да се установяват постепенно и периодично да се правят компромиси. Важно е да има списък с неразрушими принципи. Например, можете снизходително да се отнасяте към това, че няколко пъти ще бъдете помолени да останете след работа, но в същото време не позволявайте да говорят с Вас с повишен тон.
  7. Бъдете готови да посрещнете съпротивата. Определянето на собствени правила не винаги е лесно. Някой ще се опита да огъне тяхната линия, дори са възможни и конфликти. Има такива, които честно казано не се интересуват от другите - без значение колко усилено се стараете, те ще бъдат груби, ще прехвърлят своята работа върху колегите си, ще проявяват неуважение. Нищо не може да се направи за тях - трябва или да ги търпите, или да си потърсите друга работа. Радваме се, че подобни лица в повечето колективи липсват.
  8. Изразявайки недоволство от ситуацията, винаги заявявайте желанието си, кажете какъв тип поведение очаквате от останалите.
  9. Консултирайте се с опитен човек от персонала. Огледайте по-отблизо обкръжаващата Ви среда на работното място - със сигурност ще намерите мъдър колега, който успява да поддържа баланса в трудните ситуации. Помолете го да ви подскаже как да постъпите, разкажете му за особеностите на общуването Ви с определени хора, намерете заедно изход от неприятната ситуация.

Установените граници в работните отношения - това е труд и на тях трябва да се отдели време и усилия. Но ако сте твърди и последователни, с течение на времето колегите Ви ще свикнат уважително да общуват с Вас и да ценят личното Ви пространство.

Още полезни обяви
Още полезни статии